walden-pond


Per gör bort sig (2013)
En animerad film av elever i åk 3 på Kärrdalsskolan







Under hösten 2013 har Svalans åk 3 på Kärrdalsskolan i Göteborg gjort en animerad film och här kan du se resultatet. Vi började med en lektion där alla fick lära sig hur animation fungerar och hur man bygger dockor och scener till sina filmer. Därefter fick klassen skriva manus och själva bygga klart allting innan vi började filma. När man animerar dockor behöver man en kamera (web- eller videokamera), en dator och ett animationsprogram som heter MonkeyJam. Programmet är gratis och vill du veta hur man laddar hem det och hur man använder det så finns det en ganska enkel manual på svenska, tryck här för mer information. Den här tekniken har många namn, tex stop-motion, dockanimation, objektanimation, men det vanligaste namnet är nog leranimation. Man kan jobba med nästan vilka material som helst, men dockorna i den här filmen är gjorda helt utan lera. Tekniken fungerar så att man tar en bild på sin docka, flyttar den lite grann, tar en bild till, flyttar igen och så vidare. När bilderna spelas upp snabbt efter varandra i animationsprogrammet ser det ut som att dockan går av sig själv. Här nedan ska jag försöka förklara lite om hur vi har jobbat med filmen och vill du göra din egen film så rekommenderar jag att du tittar runt på folkfilms websida först så hittar du nog en hel del tips och tricks för ett lyckat filmprojekt, Lycka till!


Undervisningen och filmarbetet går att variera i all oändlighet, men det är ingen dum idé att börja med ett manus. Vare sig det gäller ett par 10-åringar som gör en animerad film på en minut eller en hel gymnasieklass som gör en längre produktion tillsammans bör man inte bortse från alla de berättartekniska knep som hjälper till att fängsla publiken. Alla kan skrika ut ett budskap, men om man först lär sig vilket språk publiken lyssnar till har man lättare att göra sig förstådd.


Dockorna i animerad film kan också se ut på många olika sätt. Det absolut enklaste sättet att komma igång är att använda lerfigurer. Om man vill kan man bygga om vanliga dockor, men det kan kräva en del tålamod och finess. Det är viktigt att dockorna har rörliga, men stela leder så att de kan stå still utan att någon håller i dem. Därför är det också en klar fördel om de är tunga nertill och lätta upptill. Eller har spikar i fötterna som man kan sätta fast dem med. Ytterligare ett sätt att göra dockor är att göra ståltrådsskelett vilka man klär med till exempel tyger eller papper. Dockornas huvud kan man bygga av lera, korkar, plast, eller varför inte en pingisboll, ni hör själva...


När vi bygger kulisser, scener, byggnader, cyklar och rymdraketer finns det inga regler som håller oss tillbaka, så länge det vi bygger finns med någonstans i manuset. Av utrymmesskäl bör vi dock tänka på att scenerna måste förvaras där de inte förstörs mellan inspelningsdagarna. Ett lätt sätt att hushålla med resurserna är att använda en eller flera stora lådor i vilka vi kan både filma och förvara dockor och modeller.


Ett kaos under förberedelserna/byggandet av dockor och modeller är snarare att föredra än att försöka undvika, men under själva animationsarbetet krävs ordningsamma insatser från alla inblandade. Har vi förberett oss väl så är inspelningsplatsen ett lugnt hörn där dockor och modeller står still under en lättare jordbävning. Kan man vända hela inspelningsplatsen upp och ner utan att något rör sig kommer inspelningen gå snabbt och enkelt. Om något (av kameran, dockorna, kulisserna eller modellerna) rör sig under inspelningen fast det inte är meningen så är det bara att börja om från början. Det är inte roligt, men väl en nyttig erfarenhet för den som tror att man kan skynda sig igenom en dockfilmsinspelning.


All film bygger på att ett visst antal bildrutor (oftast 24 st per sekund) spelas upp snabbt efter varandra. Nu använder vi ett litet program som gör att vi tar en bild med kameran genom att klicka en gång med muspekaren. När vi är färdiga med en tagning klickar vi OK och vips så har programmet satt ihop alla bilderna till en videofil som vi sparar i datorn. Direkt efter varje tagning kan vi se resultatet av våra ansträngningar. Är vi inte nöjda så tar vi om scenen tills vi är nöjda. När alla våra tagningar är färdiga sätter vi ihop dem till en längre fil vilken vi bakar ihop med allt ljud. Dags för filmpremiär!' 

En dag i stenåldersbyn(2006)

 

En film av elever i åk 3 på Annedalsskolan

 

 

Vinjett till Puss-TV (2006)

 

En film av Erik Löfdahl och Anders Bolin